
Gerichter fietsveiligheidsbeleid dankzij Lifelines-data
Nederland stimuleert fietsen als duurzame en gezonde vorm van mobiliteit, mede door de opkomst van e-bikes. Tegelijkertijd neemt het aantal ernstige fietsongevallen toe, vooral onder ouderen. Beleidsmakers die deze trend willen keren, worstelen met een gebrek aan geïntegreerde data over de risicofactoren. Dankzij het gebruik van Lifelines-data wordt daar nu verandering in gebracht.

De uitdaging: onvolledig inzicht in risico's
Tot voor kort ontbrak het aan onderzoek dat factoren zoals leeftijd, gezondheid, type fiets en mate van blootstelling combineert. Daardoor bleven beleidsmaatregelen vaak generiek, zonder zicht op wie het meeste risico loopt. Dat maakt het lastig om preventie effectief in te zetten, terwijl de urgentie stijgt: ouderen zijn oververtegenwoordigd in de statistieken van verkeersslachtoffers.
De oplossing: risicoprofielen op basis van echte gegevens
In samenwerking met SWOV en de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe is onderzoek gestart naar veranderende risicoprofielen onder fietsers. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de unieke longitudinale data van Lifelines. Hiermee kunnen onderzoekers subgroepen identificeren met een relatief hoog of laag risico op ongevallen—bijvoorbeeld oudere e-bikegebruikers met specifieke gezondheidskenmerken.


Beleidsimpact: gerichte preventie, meer gezonde jaren
De mogelijkheid om fietsveiligheidsbeleid te baseren op onderbouwde risicoprofielen maakt het verschil tussen breed beleid en doelgerichte interventies. Denk aan voorlichtingscampagnes voor kwetsbare groepen, aanpassingen in infrastructuur of stimulering van veilige mobiliteitsopties. Uiteindelijk draagt dit bij aan het terugdringen van letsel, het behoud van mobiliteit en het bevorderen van gezonde zelfstandige jaren.